dinsdag 22 januari 2013

Stage in SU


Gisteren startte we onze stage weer in een nieuwe school. De kennismaking verliep heel vlot. Het was echt een vriendelijke directrice. Ze heeft ons direct een rondleiding gegeven in de verschillende klassen en ons laten kennismaken met de leerkrachten waar we de komende dagen bij mee participeren. De dag startte ook hier met een vlaggenparade. Dit is en gezamenlijk moment voor de school waarbij de vlag omhoog wordt gehesen. Het verschil hier met de vorige school was dat de kinderen hiervoor naar buiten in een rij moesten gaan staan en een liedje moesten zingen terwijl dit gedaan werd. Nadien volgde er een kort ochtendritueel met twee liedjes. Het waren wel heel lange liedjes die de kinderen moesten meezingen maar het lukte! Het ging over de ark van Noah J. Hierna mochten wij direct aan de slag. We hebben onze planning moeten aanpassen want de kinderen waren helemaal overdonderd. We hebben het verhaal dan gewoon verteld. Ook waren er enkele kinderen die tijdens het verhaal tranen in hun ogen kregen. Ze waren een beetje bang van de Gruffalo in het boek. Na het vertellen hebben we als verwerking een klassikale puzzel gedaan over de Gruffalo. Het verliep nog al druk. Toch was de leerkracht heel enthousiast en ons heel dankbaar dat we er waren. Het is zo leuk dat de mensen ons dankbaar zijn voor de kleine dingen die we telkens in de scholen doen J!

Na onze activiteit was het plas – drink en – eetmoment aangebroken. Dit verliep heel druk. Er zat geen structuur in. Maar hoe dan ook, op hun manier lukt het ook. Om tien uur startte de les weer. We hebben een les gevolgd aan de hand van een leergesprek. Bij ons noemt dit een kringsgesprek. Het leergesprek ging over ‘het gezin’ en werd ondersteund met een praatplaat. Ze leerden die dag twee nieuwe begrippen: ‘het gezien’ en ‘de ouders’. De manier van lesgeven vind ik echt vermoeiend. Ik vind het soms heel moeilijk om er bij te kunnen blijven met mijn aandacht. Dit geld ook voor de kinderen. Alles wordt steeds gewoon herhaald. De juf zegt zeker tien keer hetzelfde en de kinderen zeggen dit na. Nadien mag er telkens één kind naar voren komen en mogen ze hun gezin voorstellen.  De begrippen weden steeds herhaald. De kinderen waren  ook helemaal niet geconcentreerd. Ze liepen rond, ze babbelden onderling, ze zaten op hun stoel, onder hun stoel, hingen aan hun stoel en noem maar op…

Verder was deze school heel verschillend qua indeling en materiaal ten opzichte van de andere. De klas waar we nu stonden had geen hoeken, het was meer één open ruimte. Ook het materiaal in deze klas was veel beperkter. De tafels werden hier ook gekenmerkt met een kleur zoals in de vorige school. Dit is wel handig. Je kan zo de groepjes duidelijk benoemen als je ze een opdracht wilt geven. De interactie tussen de leerkracht en de leerling is hier heel oppervlakkig. Het wordt bijna niet gedaan.

Vandaag was het al de laatste dag een dag op de stageschool. We mochten vandaag bij de 5-jarigen het boek vertellen. Het was echt heel leuk om te doen. Dit is de eerste keer dat ik met een voldaan gevoel naar huis ging. We startte de dag weer met een vlaggenparade.. Hierna volgde een heel kort ochtendritueel en daarna mochten wij aan de slag. De kinderen waren echt gefascineerd en gingen helemaal op in het verhaal. Wat ook leuk was, was dat de kinderen het verhaal nadien goed konden na vertellen. Ze snapten goed wat er gebeurd was en konden ook alle dieren benoemen. Je merkt dat er een groot verschil is tussen de 4 en de 5 jarigen. Na het verhaal zijn we gestart met de verwerking. We hadden deze aangepast omdat gisteren deze wat druk verliep. Vandaag hadden we een bewegingsspel voorzien, een variant op ‘zakdoek leggen’. Dit verliep heel goed. De kinderen deden wat er van hun verwacht werd. Ze hadden het spel ook direct door en beleefden er heel veel plezier in. 

Dagen zoals deze maken me echt gelukkig! Kinderen zien genieten = zelf genieten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.